#001 ZC – Dry fasting – czyli czym jest suchy post i jak pościć prawidłowo

Dzisiaj chciałbym przyjrzeć się bliżej zjawisku, które nazywa się fachowo „dry fasting”. Co to takiego?

Chcąc przetłumaczyć dosłownie ten nieco zagadkowy angielski zwrot na język polski, mógłbym napisać, że jest to „suchy post”. Pewnie dalej niezbyt wiele to Tobie mówi prawda?

„Dry fasting” to okres, w którym decydujemy się nie jeść żadnych pokarmów ani nie pić żadnych płynów. Przerażony?

Prawdopodobnie właśnie obaliłem wiele Twoich przekonań związanych z odżywianiem?

No cóż…

Prawda jest taka, że nasze ciała potrafią sobie całkiem nieźle radzić w sytuacjach kryzysowych, gdy odcinamy im całkowicie dostęp do jakiegokolwiek pożywienia, a nawet płynów.

To właśnie o tych niezwykłych właściwościach ludzkiego organizmu mówię w dzisiejszym epizodzie podcastu „Zrozumieć Ciało”.

Czy jesteś gotowy, by skonfrontować się z niecodzienną i nieco szokującą wiedzą?

Jeżeli tak, naciśnij teraz play!

Korzyści, jakie wyniesiesz z przesłuchania podcastu

W tym epizodzie podcastu dowiesz się:

  • Czym jest „dry fasting” oraz poznasz inne typy postów stosowane przez ludzi na całym świecie.
  • Jakie są korzyści wynikające ze stosowania „dry fasting”.
  • Co się dzieje w organizmie człowieka, który decyduje się zastosować „dry fasting”.
  • Jak to możliwe, że organizm jest w stanie wyprodukować sobie swoją własną wodę.
  • Dlaczego oddajemy mocz nawet wtedy, gdy nic nie pijemy.
  • Dlaczego podczas „dry fasting” dochodzi do nasilenia spalania tkanki tłuszczowej.
  • W jaki sposób zmniejszyć ogólny stan zapalny organizmu i pozbyć się przewlekłego bólu.

Stań się słuchaczem podcastu i odbierz e-booka

Przypadł Ci do gustu ten lub inny podcast? Zachęcam więc do subskrypcji bloga Your Time.

Wystarczy, że podasz swój adres e-mail, a ja będę Ci przesyłał nowe podcasty publikowane na Your Time.

W ramach wdzięczności za subskrypcję wyślę Ci dodatkowo na maila e-book pt. 157 książek.

Znajdziesz w nim stworzoną przeze mnie unikalną listę 157 najlepszych książek, które naprawdę warto przeczytać.


Ważne pojęcia, które pojawiły się w podcaście

Ten i inne epizody podcastu znajdziesz w serwisach takich jak:

  • Dry fasting – rodzaj postu, podczas którego powstrzymujemy się całkowicie od jedzenia pokarmów i picia płynów.
  • Soft dry fasting – lżejsza odmiana „dry fasting”, podczas której nie spożywamy pokarmów oraz nie pijemy płynów, ale dopuszczamy kontaktowanie się skóry z wodą – możemy na przykład wziąć prysznic.
  • Hard dry fasting – trudniejsza wersja „dry fasting”. W przypadku tego postu nie jemy, nie pijemy i nie dopuszczamy do kontaktu skóry z wodą – niestety, ale prysznic i mycie zębów odpadają.
  • Water fasting – „Wodny post” charakteryzuje się tym, że podczas jego trwania pijemy wyłącznie wodę, powstrzymując się jednocześnie od spożywania pokarmów.
  • Intermittent fasting – to tak zwany „post przerywany ”, czyli podział doby na dwa „okna” o określonej długości czasu. Jedno okno określa czas przeznaczony na spożywanie posiłków, drugie natomiast czas trwania postu. Minimalne wartości postu przerywanego kształtują się zwykle na poziomie 16/8 – 16 godzin postu i 8 godzin, gdzie dozwolone jest spożywanie pokarmów.
  • Autofagia – proces przebiegający w komórce. Jego celem jest naprawa/recykling zniszczonych elementów komórki. Autofagia przebiega w lizosomach. Lizosomy można nazwać „reperatorami” komórek. Nasilenie autofagii jest skorelowane z ograniczeniem częstotliwości spożywania pokarmów.
  • Tłuszcze nasycone – typ tłuszczy występujący w postaci stałej, których budowa chemiczna charakteryzuje się tym, że długie łańcuchy węglowe są ze sobą połączone pojedynczymi wiązaniami. Wystąpienie przynajmniej jednego wiązania podwójnego sprawia, że tłuszcz taki możemy nazwać tłuszczem nienasyconym – w zależności od ilości podwójnych wiązań wyróżniamy tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone.

Tutaj znajdziesz podcast „Zrozumieć Ciało”

Dowiedz się co nowego u mnie!

Czytelniku, artykuł, który właśnie czytasz, mógł być napisany dawno temu. Kto wie, może informacje w nim zawarte – a odnoszące się do mojej osoby – są już nieaktualne?

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie są moje obecne przekonania żywieniowe, co jem, a czego unikam, zachęcam do przeczytania tego specjalnego artykułu!

Jak pościć – krótkie podsumowanie podcastu

Jeżeli zastanawiasz się, jak pościć podczas stosowania suchego postu, odpowiedź jest banalnie prosta…

Należy zrezygnować ze spożywania pokarmu i picia płynów.

Wyróżniamy dwa rodzaje „dry fasting”.

Wersja:

  • soft,
  • hard.

„Soft dry fasting” dopuszcza do kontaktu skóry z wodą w przeciwieństwie do wersji „hard dry fasting”.

Oprócz wymienionych powyżej rodzai postów istnieją jeszcze dwa inne typy:

  • intermittent fasting,
  • water fasting.

„Dry fasting” wzmaga w organizmie procesy związane z usuwaniem toksyn. Dlaczego?

Ponieważ gdy ograniczamy spożycie pokarmu oraz picie płynów, nasila się usuwanie uszkodzonych bądź nieefektywnych części komórek w celu pozyskania energii.

„Dry fasting” inicjuje procesy związane z produkcją „wody metabolicznej” powstającej w wyniku odłączenia się wodoru – H – pochodzącego z tłuszczy nasyconych.

Wodór ten jest transportowany do krwi, łącząc się ostatecznie z tlenem, tworząc wodę.

„Dry fasting” może wpływać na wzmaganie się procesów związanych ze spalaniem tkanki tłuszczowej oraz wyciszać stany zapalne.

Poznaj autora, poznaj blog

Trafiłeś na blog Your Time przypadkiem?

Jeżeli tak, zachęcam do zapoznania się ze stroną, na której znajdziesz kilka interesujących informacji o mnie.

Jeżeli natomiast po przesłuchaniu jakiegoś podcastu chciałbyś się ze mną skontaktować, skorzystaj z formularza dostępnego na stronie kontakt.

Pełny spis treści bloga.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *